CONȚINUTURILE DIN PROGRAMELE ȘCOLARE PENTRU EXAMENELE DE DIFERENȚE
Examenele de diferență vor fi susținute la disciplinele: educație muzicală, educație artistică, educație vizuală, limba latină, catehism, studiu biblic, istoria bisericii și istoria literaturii creștine.
Educație muzicală – clasa a IX-a
- Timbrul vocal și instrumental
- Clasificarea vocilor într-un cor mixt.
- Clasificarea instrumentelor muzicale pe categorii:cu coarde, de suflat de percuție
- Melodia
- Tempoul și nuanțele muzicale
- Curente muzical – artistice:
- Barocul muzical: Johann Sebastian Bach
- Melodia în structuri polifonice: Motet, Madrigal, Missa, Preludiul, Forma de fugă, Oratoriul, Cantata, Concerto grosso
Educație muzicală – clasa a X-a
- Termeni specifici practicii muzicale:
- conduita interpretului și a auditorului
- Baletul și opera:
- creații sincretice:muzică, libret, scenografie – costume, coregrafie
- Creații specifice impresionismului:
- Creații reprezentative pentru curentele sec. XX
- Mari compozitori în muzica romantică de la sfârșitul sec. XIX și sec. XX
Educație vizuală – clasa a IX-a
- Culoarea
- Clasificarea culorilor
- Contrastele
- Acorduri cromatice
- Compoziția
- Compoziția închisă
- Compoziția deschisă
- Imaginea tridimensională
- Arhitectura – spațiul și mediul arhitectural
Educație vizuală – clasa a X-a
- Decorul și costumul
- Costumul în viața cotidiană
- Ambientul artistic
- Funcțiile artelor decorative și cinetice
- Artele textile
- Tapiserie, broderie imprimeu
Educație artistică – clasa a XI-a
- Patrimoniul imobil
- Monumentul arhitectural
- arhitectura
- artele monumentale
- pictura murală, mozaicul, vitraliile
- Monumentul structural
- Patrimoniul mobil
- Muzee și colecții
- Imaginea umană – o artă decorativă
Limba latină – clasa a IX-a
- Substantivul – declinările I – V
- Adjectivul – cu 3 terminații, cu 2 terminații, cu 1 terminație
- Pronumele – personal, posesiv, reflexiv și demonstrativ
- Verbul – modurile și timpurile formate pe tema prezentului și pe tema perfectului (diateza activă)
- Noțiuni de civilizație și mitologie romană (Legenda întemeierii Romei, Zei romani, Regii legendari ai Romei)
- Maxime latine cu integrarea lor în enunțuri în limba română
Limba latină – clasa a X-a
- Sintaxa cazurilor
- Verbul – diateza pasivă (indicativ prezent si imperfect)
- Propozițiile subordonate
- Completive infinitivale
- Participiale absolute (Ablativul absolut)
- Relative
- Caius Iulius Cezar (om politic, general, scriitor)
- Dicta Clara Caesaris (traducere, semnificație, prezentarea contextului istoric legat de următoarele maxime)
- Alea iacta est
- Veni, vidi, vici
Limba latină – clasa a XI-a
- Cicero om politic, filosof, orator
- Curentele filosofice: Stoicismul, Epicureismul, Noua academie
- Istoriografia: Sallustius (viata si opera)
- Romanul: Titus Petronius Niger (Satyriconul)
Catehism – clasa a IX-a
- Crezul (Simbolul credinței)
- Evenimentele Nașterii Domnului, Botezului și Învierii Domnului
Catehism – clasa a X-a
- Crezul (simbolul credinței)
- Cele șapte Sacramente (Sfinte Taine) ale Bisericii
Catehism – clasa a XI-a
- Cele 10 porunci
- Legea morală (virtuți, păcate)
Studiu biblic – clasa a IX-a
- Revelația divină
- Păcatul strămoșesc
- Periada patriarhilor (Avraam, Isac și Iacob)
Studiu biblic – clasa a X-a
- Monarhia (regele Saul, David și Solomon)
- Exilul babilonian și întoarcerea din exil
Studiu Biblic – clasa a XI-a
- Cele 4 Evanghelii – noțiuni introductive (autor, dată, destinatari, structură)
- Nașterea și copilăria lui Isus
Istoria bisericii – clasa a IX-a
- Începutul bisericii creștine
- Marea schismă din 1054
Istoria bisericii – clasa a X-a
- Reforma lui Martin Luther
- Unirea românilor din Transilvania cu Biserica Romei
Istoria literaturii creștine – clasa a XI-a
- Periada părinților apostolici (Ignațiu din Antiohia, Clement Romanul)
- Sfinții părinți din sec. IV: Vasile cel Mare, Grigore de Nazianz, Ioan Gură de Aur